Izdegšana

Inta Santa

Zaķis un bruņurupucis tur nokļūst katrs pa savu ceļu.

Mēs katrs piedzimstam ar noteiktu gēnu kopumu, kas diktē ne tikai to, kāds mēs katrs izskatāmies, bet arī to, kā mēs uzvedamies. Vienam tīkamāka ir analītiska pieredzes apcere klusumā pie dabas, otram tīkamāka prāta vētra kopā ar nepazīstamiem cilvēkiem bārā.

Organizācijās ir vajadzīgi gan viena, gan otra uzvedības modeļa piekopēji. Tomēr nereti mēs grēkojam, no vētrainiem zaķiem prasot skurpulozu precizitāti, bet no lēnīgajiem bruņurupučiem – galvu reibinošu vīzijas īstenošanu. Nonākot šādos, dabīgi nepiemērotos apstākļos, mēs piedzīvojam stresu. Esot ilgstoši pakļauti šādiem stresoriem, mēs varam piedzīvot to, ko mūsdienās dēvē par izdegšanu. Tas ir termins, pret kuru mūsdienās nav viennozīmīga attieksme. Vieni noliedz tā esamību, citi kaunas no šīs pieredzes, vēl citi izmanto, lai pierādītu savu eksperta statusu. Mans mērķis nav nedz ko pierādīt, nedz kaunināt. Drīzāk aicinājums aizdomāties, kamdēļ šāds fenomens ir radies. Un ko darīt tiem, kuri ar to vienā vai otrā veidā saskaras.

Daba ir iekārtojusi, ka ikviena dzīva būtne, saskaroties ar nevēlamiem apstākļiem, reaģē, lai no tiem izvairītos: bēg, cīnas vai izliekas par beigtu. Tomēr mēs sevi uzskatām par attīstām būtnēm un bieži vien nonākot nevēlamos apstākļos, nereaģējam viss tā, kā daba iekārtojusi, bet sekojam sociālām vai koorporatīvām normām. Cenšoties būt atbilstoši videi, mēs nonākam neapskaužamā situācijā. Esam gatavi paciest, neapjaušot, ka tas tikai tuvina sprādzienu. Topam par atsperi, kas līdz zināmam mirkli var tapt saspiesta, bet vienā mirklī var, vai nu, izsprāgt visā savā godībā, vai salūzt.

Varētu domāt, ka zemāk ir norādīti organizāciju saukļi, tomēr, nē – šoreiz tās ir dažas, eneagrammas teorijā bāzētas pieejas darba veikšanai, kas var novest pie izdegšanas.

  • Perfektums it visā!
  • Vienmēr „jā” attieksme!
  • Mēs esam vislabākie!
  • Radoši risinājumi pēc plāna!
  • Mums ir atvērtā tipa birojs!
  • Mēs no Tevis prasam tikai rezultātu. Kā to sasniedz, Tavā ziņā!
  • Vienīgā prasība- stingri sekot gada plānam un budžetam.
  • Mēs regulāri atskaitamies gan tiešajam, gan funkcionālajam vadītājam.
  • Mēs cīnāmies par katru klientu!

Ko darīt, ja esat pamanījuši ko pazīstamu? Atbilde ir reizē vienkārša un sarežģīta: „Darbs ar sevi.”

Un vadītāju gadījumā ne tikai ar sevi, bet arī ar savu komandu.

Atpazīstiet savus (un savu padoto) stresu izraisošos faktorus un dariet visu, lai mazinātu to ietekmi. Ne vienmēr tas nozīmē izvairīšanos no tiem (t.i. aiziešanu no darba vai darbinieka atlaišanu), bieži pietiek ar pieejas darbu veikšanai mainīšanu (piem. bruņurupucim ļaujot strādāt no mājām, bet zaķim uzdevumus dodot tikai vienai dienai) .

Saistošas tēmas publikācijas

Spring Valley
Radošā pieeja uzņēmuma konkurētspējas veicināšanā
Kā sadarboties ar radošiem darbiniekiem un kā vaidot radošumu veicinošu uzņēmuma vidi?
Dainis Locāns
Apvērses metode pakalpojumu uzlabošanai
Kā var uzlabot produktu vai pakalpojumu, izmantojot apvērses metodi?
Dainis Locāns
SCAMPER - produktu un pakalpojumu uzlabošana
Šis rīks palīdz ģenerēt idejas jauniem produktiem un pakalpojumiem, mudinot jūs domāt par to, kā uzlabot jau esošos.
Viesturs Meikšāns
Klusums komandā nav zelta vērtībā – tas ir ...
Vai zinājāt, ka starp darba apstākļiem, kas potenciāli var radīt psihosociālos riskus, tai skaitā stresu un izdegšanu, ir neefektīva komunikācija darba vietā?
Māra Špicberga
Pasaki man, ar ko Tu sarunājies, un es pateikšu, kur Tu esi
Praktiski vingrinājumi Lielā Apjukuma laikā.
Mārtiņš Martinsons
Multitaskings un steidzamība ir ceļš uz izdegšanu
Harvard Business Review pētījums atklāj diezgan nepatīkamu ainu.
Dainis Locāns
Pārdošanas piltuve pret Klienta pieredzes karti
Kāpēc uzņēmumu īpašniekiem un produktu vadītājiem pētīt klienta pieredzi?
Inta Santa
Izdegšana
Zaķis un bruņurupucis tur nokļūst katrs pa savu ceļu.
Dainis Locāns
Kas ir klientu pieredzes karte un ar ko sākt?
Kā vizualizēt organizācijas mijiedarbību ar klientiem.
Māra Špicberga
Dvēseles antropoloģija
Vēlēšanās tikt saprastam ir viena no galvenajām vajadzībām, kuras dēļ mēs veidojam attiecības.
Anita Gaile
5 stratēģijas pārmaiņu pārvarēšanai
5 stratēģijas, kas palīdz orientēties pārmaiņu situācijā un to kontrolēt
Zuarguss Zarmass
Dinamisku organizāciju skābeklis. Emocionālā Intelekta prasmes vadītājiem
Emocionālais Intelekts ir ļoti praktiska lieta jeb prasmju kopums, kas ir vajadzīgs, lai mēs varētu labi darīt ikdienā mūsu praktiskās lietas un paši arī tajā pašā laikā saglabāt labu pašsajūtu.
Ieva Zaumane
Lai precības būtu ilgas un laimīgas! Kas jāņem vērā, apvienojot divu uzņēmumu kultūras?
Vai darbiniekiem ir vienalga, kāds organizācijas nosaukums, kādi bankas rekvizīti?