5 stratēģijas pārmaiņu pārvarēšanai

Anita Gaile

Savā 7 gadu ilgajā Pārmaiņu Arhitektes praksē esmu identificējusi 5 stratēģijas, kas palīdz orientēties pārmaiņu situācijā un to kontrolēt.

Šodien pārmaiņas vairs nav nekāds lielais notikums. Tās ir lielākas vai mazākās, plānotākas vai pēkšņākas, bet tās notiek nepārtruakti un visu laiku. Pārmaiņas notiek paralēli, tās pārklājas un vienām pārmaiņām nebeidzoties jau sākas nākamās. Un vienīgais šajos apstākļos, kas patiešām ir skaidrs, ir tas, ka tas nebeigsies. Pārmaiņas nebeigsies. Tās nevarēs “pārciest”. Tāpēc praktiski jebkuram, bet īpaši jau vadītājiem, ir nepieciešams izstrādāt, attīstīt un uzturēt savas personīgās izdzīvošanas stratēģijas nepārtrauktu pārmaiņu laikā.

Neliec visas olas vienā grozā

Uztaisi notiekošo pārmaiņu inventarizāciju. Kas ir tie notikumi/ procesi/projekti, kas pašlaik notiek jūsu uzņēmumā. Nav svarīgi, kas ir procesa īpašnieks, vai kur radusies ideja, svarīgi ir katru pārmaiņu procesu nodalīt atsevišķi – jaunas IT sistēmas ieviešana ir vienas pārmaiņas; kāda biznesa procesa optimizācija ir otras pārmaiņas; produkta iepakojuma maiņa ir trešās pārmaiņas utt. utjpr. Kad esi identificējis visas (nu vismaz lielāko daļu) notiekošās pārmaiņas, mēģini saprast, kādā attīstības fāzē tās atrodas – ir tikko sākušās, “iesprūdušas”, tuvojas laimīgam noslēgumam. Šī stratēģija ievieš kārtību, un kārtība rada drošības sajūtu, jo tagad tu zini, kas notiek tavā uzņēmumā.

Katrai monētai ir divas puses

Šo atceries katru reizi, kad kāds atnāk pie tevis ar pārmaiņu ideju, kas tev nepavisam nepatīk, vai arī tev pašam ir radusies ideāla ideja. Neviena iniciatīva nav tikai laba vai tikai slikta. Katrās pārmaiņās ir ieguvēji, un katrās pārmaiņās ir zaudētāji. Esi objektīvs. Lai sev to atgādinātu turi kabatā vai uz galda kādu santīmu, lai vienmēr to vari pagrozīt un atcerēties par “medaļas otru pusi”. Šo prasmi sauc par kritisko domāšanu, un tā ļauj izveidot labāku argumentāciju, gan tad, kad vēlies, lai pārmaiņas notiktu, gan tad, kad pārmaiņas nebūtu vēlamas.

Lai ezers nolaistos uz zemes, tas ir jānosauc vārdā

Cilvēki pārmaiņās pārdzīvo virkni negatīvu emociju – noliegumu, dusmas, vainas sajūtu, depresiju. Protams, arī prieku, kad iecerētais ir izdevies. Lai vadītu savas un citu emocijas, iemācies tās nosaukt vārdā. Emociju nosaukšana vārdā darbojas kā auksta duša. Pēkšņi tas vairs nav daudziem nesaprotams stāsts par emocionalitāti un jūtīgumu, bet konkrēts fakts – kāds ir dusmīgs… kāds ir bēdīgs… kāds ir priecīgs….. Svarīgi ir pieņemt savas sajūtas, nevis mēģināt tās apslāpēt (tas paņem daudz spēka) vai, vēl ļaunāk, sākt justies slikti par to, ka tavas sajūtas par notiekošo nav pozitīvas. Labāk, izdomā vienu lietu, ko tu pats varētu izdarīt, lai sajustos labāk. Un izdari to.

Mūžu dzīvo, mūžu mācies!

Pārmaiņas nav nekas cits, kā kaut kas jauns, kas jāieintegrē esošajā sistēmā. Jauns, tas vienmēr nozīmē mācīšanos. Pateikt, ka esi kaut ko iemācījies, tu vari tikai tad, kad tiešām praktiski vari izdarīt vienu, otru vai trešo lietu. Sertifikātu un diplomu kaudzīte neko šoreiz nenozīmēs. Tāpēc iemācies mācīties. Vislabāk sāc mācīties to, kas tev patīk un tiešām interesē. Vienalga vai tās būtu balles dejas vai iekšdedzes dzinēja saskrūvēšana. Smadzenes iemācīsies, kā tas ir mācīties, un nākamreiz par kārtējo procedūru vai jauno darbinieku uztrauksies jau daudz mazāk.

Rūpējies par sevi

Izgulēšanās. Svaigs gaiss. Kvalitatīvs ēdiens. Fiziskās aktivitātes. Tās visas ir šķietami pašsaprotamas lietas, ko katram vajadzētu darīt. Un tomēr – ārā iet negribas, jo līst lietus, kārtīgām pusdienām nav laika, jo jāpaspēj nezin kas, sporta kluba abonaments apput, jo vakarā nav spēka. Kas vēl ļaunāk – neviena no šīm lietām nestrādā, ja to dara reizi pa reizei – kaut kad paēd, vai reizi mēnesī saņemas paskriet kādu gabaliņu. Par sevi – tieši šādā pavisam fiziskā līmenī – ir jārūpējas regulāri, ievērojot maksimālu pašdisciplīnu. Tad būs gan spēks, gan enerģija pārdzīvot pārmaiņas, par kurām tu šobrīd vēl neko nezini, bet kuras rīt noteikti būs.

Anita Gaile, pārmaiņu arhitekte, Tel.: +37129488252

Saistošas tēmas publikācijas

Spring Valley
Radošā pieeja uzņēmuma konkurētspējas veicināšanā
Kā sadarboties ar radošiem darbiniekiem un kā vaidot radošumu veicinošu uzņēmuma vidi?
Dainis Locāns
Apvērses metode pakalpojumu uzlabošanai
Kā var uzlabot produktu vai pakalpojumu, izmantojot apvērses metodi?
Dainis Locāns
SCAMPER - produktu un pakalpojumu uzlabošana
Šis rīks palīdz ģenerēt idejas jauniem produktiem un pakalpojumiem, mudinot jūs domāt par to, kā uzlabot jau esošos.
Viesturs Meikšāns
Klusums komandā nav zelta vērtībā – tas ir ...
Vai zinājāt, ka starp darba apstākļiem, kas potenciāli var radīt psihosociālos riskus, tai skaitā stresu un izdegšanu, ir neefektīva komunikācija darba vietā?
Māra Špicberga
Pasaki man, ar ko Tu sarunājies, un es pateikšu, kur Tu esi
Praktiski vingrinājumi Lielā Apjukuma laikā.
Mārtiņš Martinsons
Multitaskings un steidzamība ir ceļš uz izdegšanu
Harvard Business Review pētījums atklāj diezgan nepatīkamu ainu.
Dainis Locāns
Pārdošanas piltuve pret Klienta pieredzes karti
Kāpēc uzņēmumu īpašniekiem un produktu vadītājiem pētīt klienta pieredzi?
Inta Santa
Izdegšana
Zaķis un bruņurupucis tur nokļūst katrs pa savu ceļu.
Dainis Locāns
Kas ir klientu pieredzes karte un ar ko sākt?
Kā vizualizēt organizācijas mijiedarbību ar klientiem.
Māra Špicberga
Dvēseles antropoloģija
Vēlēšanās tikt saprastam ir viena no galvenajām vajadzībām, kuras dēļ mēs veidojam attiecības.